جرثقیل کارگاهی چیست

جرثقیل کارگاهی چیست ؟

جرثقیل کارگاهی یا جرثقیل لقمه‌ای چیست ؟

اصولاً در پروژه‌ های مختلف ساخت و ساز یا در انواع صنایع از یکسری تجهیزات کمک کننده استفاده می‌گردد. هر کدام از این تجهیزات کارایی خاص و منحصر به فردی دارند. یکی از این تجهیزات جرثقیل سقفی می‌باشد. جرثقیل‌ ها دستگاه‌ هایی هستند، که برای جابجایی و نصب بار های سنگین و سبک به کار برده می‌شوند. جرثقیل‌ ها به وسیله یک بازوی بسیار محکم که به آن دکل یا بوم گفته می‌شود به بارها نزدیک شده، سپس بار را با تنظیم کردن ارتفاع به قلاب‌ها وصل کرده و جابجا می‌نمایند.

با پیشرفت تکنولوژی به تدریج جرثقیل‌ های قدیمی از رده خارج و جرثقیل‌ هایی با شکل امروزی روی کار آمدند. این جرثقیل‌ها در انواع مختلف و گوناگون جهت حمل اشیا و اجسام مورد کاربرد قرار می‌گیرند. در این پست قصد داریم در مورد جرثقیل های کارگاهی و اینکه کاربرد و ویژگی‌ های آن چیست ، مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. پس فرصت را غنیمت شمرده و ما را همراهی نمایید.

جرثقیل کارگاهی یا لقمه گیر چه نوع جرثقیلی است ؟

به جرثقیل‌ هایی که با داشتن چهار چرخ در سطوح ناهموار و غیره جاده‌ای به راحتی به جابجایی اجسام می‌پردازند، جرثقیل کارگاهی یا لقمه گیر می‌گویند. از خصوصیات بارز و اصلی این جرثقیل می‌توان به لاستیک‌ های بسیار بزرگ آفرود و چرخ‌ های محکم فرمان‌پذیر اشاره کرد. این جرثقیل‌ ها به دلیل اینکه نسبت به دیگر جرثقیل‌ های بازویی بسیار کوچکتر و جمع و جورتر هستند، به راحتی در فضا های تنگ و جاده‌ های ناهموار به کار برده می‌شوند. در حالت کلی و اساسی این جرثقیل بر روی چهار چرخ‌ های بزرگ قرار گرفتنه‌اند. از این رو زمین‌ های صاف و ناهموار به خوبی این جرثقیل را می‌طلبند.

جرثقیل‌ های لقمه‌ای چه کاربردی دارند ؟

جرثقیل‌ های کارگاهی که به آنها جرثقیل لقمه‌ای هم گفته می‌شود، در کارگاه‌ ها و پروژه‌هایی که وسعت کم دارند یا محیط هایی کوچکی که امکان تردد و ورود دیگر جرثقیل‌ های سقفی وجود نداشته باشد، از این جرثقیل استفاده می‌شود. همچنین  بارهایی به وزن 25 تا 200 تن هم با این نوع جرثقیل به راحتی قابل حمل و نقل می‌باشد. جرثقیل‌ های کارگاهی در صنایع مختلف و متفاوت کاربرد های فراوانی دارند. در حین بار اصولاً موانع مختلفی وجود دارد که جرثقیل‌ های کارگاهی به خوبی  این موانع را پشت سر گذاشته و توانایی رویارویی با آنها را دارند.

مزایای جرثقیل‌ های کارگاهی

این نوع جرثقیل نسبت به دیگر جرثقیل‌ های بازویی، دارای یک سری مزایا و خصوصیات است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

– داشتن قابلیت هدایت پیشرفته

در این مدل جرثقیل برای جلوگیری از برخورد با موانع، اصولاً از چرخ‌ ها یا فرمان محکمی برای هدایت چرخ‌ ها استفاده می‌گردد. جرثقیل با داشتن این قابلیت به راحتی می‌تواند بدون هیچ زحمتی اجسام را در موانع و جاده‌‌ های سخت جابجا کند.

– استفاده از توسعه هیدرولیکی

جرثقیل‌های لقمه گیر از کنترل هیدرولیک ساده و مطلوبی برخوردار می‌باشند. این کنترل هیدرولیک موجب گردیده که استفاده از دستگاه نسبت به جرثقیل‌های سقفی به راحتی انجام گیرد. همچنین به دلیل داشتن سیستم هیدرولیکی، محورهای جمع شونده بالا و چرخش 360 درجه را به خوبی مهیا می‌کند.

– حمل بر روی عرشه به وسیله جرثقیل کارگاهی

یکی دیگر از مزیت‌ های بارز این نوع جرثقیل، استفاده و به کارگیری از آن بر روی عرشه است. با استفاده از این جرثقیل به راحتی اشیا بر روی عرشه حمل می‌گردند و سپس آنها را در محل مورد نظر فرود می‌آورند.

– توانایی به کارگیری در خارج از جاده

برخلاف دیگر جرثقیل‌ بازویی و سقفی که ممکن است توانایی استفاده از آن در دیگر جاده‌ های خارجی وجود نداشته باشد، اما این نوع جرثقیل به راحتی در خارج از جاده‌ ها به کار برده می‌ شود و به خوبی مقاومت می‌کند، بدون اینکه حتی عملکرد آنها دچار اختلال گردد.

جرثقیل کارگاهی چیست

تفاوت جرثقیل های کارگاهی با جرثقیل‌ های سقفی و بازویی در چیست ؟

همانطور که در مورد مزایای این نوع جرثقیل صحبت کردیم، جرثقیل‌ های کارگاهی مزایای بسیار زیادی نسبت به جرثقیل‌ های سقفی و بازویی دارند. حال به جز این مزایا دارای یکسری تفاوت‌ها هم هستند. اولین تفاوت جرثقیل‌ های کارگاهی نسبت به جرثقیل سقفی طول کمتر آن‌ها است. این طول موجب گردیده به راحتی در کارخانه‌ های کوچک به کار برده شوند. بوم‌ های تلسکوپی و کنترل‌ های بصری به اپراتور این امکان را می‌دهد تا بدون خستگی تا ساعت‌ ها با جرثقیل کار و فعالیت نمایند.

دومین تفاوت، امکان تردد و حمل بار در محیط‌ های کوچک و محدود است. همچنین به کارگیری از فولاد های بسیار مقاوم در ساخت ساختمان‌ها توسط این جرثقیل هم از مزیت و تفاوت ان نسبت به دیگر جرثقیل هاست. سومین تفاوت که آخرین تفاوت هم می‌توان گفت کشش بسیار عالی و قدرت توان بالای موتور جرثقیل کارگاهی است. قابلیت‌ های برتر جرثقیل کارگاهی نظیر عبور از شیب‌ های بسیار تند، استفاده از دستگاه‌ های گرمایش و تهویه مناسب موجب تمایز آن با دیگر جرثقیل‌ها شده است.

سخن پایانی

جرثقیل‌ ها یکسری تجهیزات عظیم الجثه هستند که دارای امکانات فراوانی در حمل و نقل و جابجایی اجسام هستند. با توجه به نیاز و کاربری خود از آنها استفاده مطلوبی خواهید داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *