جرثقیل‌ های کفی چیست

جرثقیل‌ های کفی چیست

جرثقیل‌ های کفی چیست

حتما تا به حال حتی برای یکبار هم که شده جرثقیل را از نزدیک دیده باشید. اصولا در پروژه‌های عظیم برج سازی یا ساخت و ساز ساختمان‌ها از جرثقیل‌های سقفی یا بازویی بهرده برده می‌شود. شاید از نزدیک آنها را دیده باشید، اما هیچ وقت به تفاوت و انواع آنها فکر نکرده باشید. جرثقیل‌ها خود داری انواع متفاوتی هستند. یکی از آنها جرثقیل کفی است. جرثقیل‌ها خودشان نوعی ماشین آلات به حساب آمده که بعد از ورود به صنایع مختلف به جابجایی و حمل بار می‌پردازند. این ماشین آلات در واقع یک سازه محسوب می‌شود که به همراه طناب و قرقره بالا برده شده و پایین کشیدن اجسام و اشیا در آن آسان‌تر می‌نماید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع جرثقیل کفی و حتی خود جرثقیل کفی بیشتر آشنا کنیم تا در صورت نیاز انتخاب سودمندی را داشته باشید.

جرثقیل کفی چیست

به آن دسته از جرثقیل‌هایی که علاوه بر اینکه یک بازوی متحرک برای بار برداری دارند، دارای یک کفی هم در عقب خود می‌باشند جرثقیل کفی گفته می‌شود. آنها برخلاف جرثقیل بازویی علاوه بر اینکه جسم یا اشیا را حمل می‌کنند، می‌توانند آن را به مکان دیگر جابجا نماید و یا پیاده کنند. در واقع آنها دارای یک دکل در قسمت عقبی خود هستند. مزیت اصلی این جرثقیل‌ها مقرون به صرفه بودن و صرفه جویی در زمان می‌باشد. زیرا دیگر نیازی نیست که از دو ماشین جرثقیل با هم استفاده نمود.

جرثقیل‌ های کفی چیست

اجزای مختلف جرثقیل‌های کفی

هر کدام از جرثقیل های کفی دارای ساختار مطلوب هستند و از اجزای متفاوتی تشکیل می‌شوند. در کنار هم بودن همه این اجزا باعث عملکرد مطلوب جرثقیل خواهد شد. در ادامه به صورت مختصر بخش های متفاوت را شرح می‌دهیم.

بوم

به آن قسمت از جرثقیل  که توانایی و عملکرد اصلی خود را در زمان برداشتن بار نشان می‌دهد، بوم می‌گویند. بوم‌ها در جرثقیل‌های مختلفی نظیر جرثقیل بازویی و دیگر جرثقیل‌ها با طول‌های مختلف هستند اما در جرثقیل‌های کفی بوم ها اصولا به متراژ ۷ متر ۱۰ متر و ۱۳ متر می‌باشد. قبل از عملیات باربرداری بهتر است دقت داشته باشید که چه اندازه بوم نیاز می باشد تا در حین پروژه مشکلی پیش نیاید.

وینچ

وینچ‎ها دستگاه‌هایی هستند که در ساختار جرثقیل‌ها برای انجام کشش نصب می‌شوند. خود جرثقیل‌های کفی هم به دو دسته وینچ دار و بدون وینچ تقسیم می‌شوند. حال شما بسته به نوع، مقدار و وزن باید هر کدام از آنها را انتخاب نمایید.

جک

قاعدتاً همه جرثقیل‌های کفی و جرثقیل‌های سقفی دارای جک می‌باشند. اما جک به کار رفته در جرثقیل کفی از نوع هیدرولیکی است. نقش جک‌ها در جرثقیل‌ها در واقع حفظ امنیت جرثقیل‌ها و خود ماشین در زمان حمل و جابجایی بار می باشد.

سیم بکسل و قلاب‌ها

قلاب و سیم بکسل‌ها جز اصلی‌ترین بخش‌های جرثقیل‌ها هستند و به همین دلیل باید به آنها اهمیت بیشتری داده شود. زیرا اگر این دو بخش دچار مشکل گردد، امنیت جرثقیل هابه خطر خواهد افتاد.

اقسام متعدد جرثقیل‌های کفی

جرثقیل های کفی برخلاف جرثقیل‌های بازویی که در ارتفاعات نصب شده‌اند، بر روی ماشین‌های سنگین یا کامیون‌ها نصب می‌گردند. آنها دارای یک تناژ بار مشخص هستند و هنگام استفاده باید به این نکته توجه کنید که چه مقدار وزنی را قرار است جابجا نمایید. در ادامه انواع جرثقیل‌های کفی را متناسب با وزن قابل حمل توضیح می‌دهیم.

جرثقیل کفی سه تن

همانطور که از نام آن اینگونه جرثقیل مشخص است، توانایی این را دارد که حدود ۳ هزار کیلوگرم بار را حمل و جابجا نماید و اگر حمل بار یا باربرداری بیش از ظرفیت تعیین شده باشد، قطعا در حین عملیات برای دستگاه مشکل پیش می‌آید.

جرثقیل کفی ۵ تن

یکی دیگر از انواع جرثقیل‎های کفی، همین جرثقیل ۵ تنی می‌باشد. اصولا از این نوع جرثقیل برای استفاده از اجسام و اشیا تا وزن ۵۰۰۰ کیلوگرم استفاده می‌گردد. آنها اجسام را بر روی کفی خود گذاشته و به مقصد مشخص شده حمل می‌کنند. جرثقیل‌های سقفی اصولاً حرکت افقی دارند و ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به جرثقیل‌های کفی خواهند داشت. اما بسیاری از آنها هم دارای شاسی عمودی هستند و به طریق همان شاسی عمودی امکان جابجایی اجسام به صورت عمودی را هم به کاربران خواهند داد.

جرثقیل کفی ۷ تن

این نوع جرثقیل از استانداردترین و مناسب‌ترین نوع جرثقیل کفی می‌باشد که تا ۷ هزار کیلوگرم بار را به راحتی جابجا می‌کند.

جرثقیل‌های کفی ۱۰ و ۱۵ تن

از دیگر جرثقیل‌های کفی می‌توان به جرثقیل‌های ۱۰ و ۱۵ تن اشاره کرد. آنها با توجه به ظرفیت مناسب و اصولی که دارند بارهایی به وزن هزار کیلوگرم و ۱۵ هزار کیلوگرم را بدون اینکه به پروژه خللی وارد کنند، جابجا می‌نمایند. اصولا جرثقیل‌های سقفی ۱۵ تن چون از تناژ بار بالایی برخوردار می‌باشند و به انجام عملیات و پروژه های شما سرعت خاصی را می‌بخشد.

جرثقیل‌ های کفی چیست

کاربرد هر کدام از جرثقیل‌های کفی

همانطور که پیشتر هم عنوان نمودیم، هر کدام از جرثقیل‌های کفی که یک تناژ بار به خصوص را حمل می‌کنند. پس هر کدام از آنها باید برای یک مقدار بار مناسب به کار گرفته شوند. اما به طور کل همه آنها همانند جرثقیل‌های بازویی برای عملیات خاصی مورد استفاده هستند. برای جابجایی دستگاه‌های سنگین، انواع کارگاه و کارخانه‌ها، حمل خودروها، حمل کانکس و همچنین برای جابجایی لوازم نمایشگاه‌ها به کار برده می‌شود. جهت حمل انواع کانکس در اندازه‌های متفاوت نصب و راه اندازی انواع سازه‌های روشنایی و حمل انواع یخچال‌های صنعتی و غیره مورد استفاده می‌باشند. از جرثقیل‌های کفی داری که دارای کفی سر دار هستند می‌توان برای کار در ارتفاعات بهره برد.  از آن در خدمات امدادی هم به کار گرفته می‌شود.

نکات مهم در استفاده و انتخاب جرثقیل‌های کفی

جرثقیل‌های کفی در اندازه و ابعاد مشخصی می‌باشند، به همین دلیل باید حتماً متناسب با میزان بار و کارایی مناسب آنها را انتخاب نمایید. شما متناسب با نیاز خود باید بوم و  بازوهای جرثقیل را هم انتخاب کنید. زیرا جرثقیل های کفی دارای بوم تلسکوپی، سبد یا کابین، قلاب و غیره هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *