استاندارد ASME B30.2 درباره کار با جرثقیل

استاندارد ASME B30.2 درباره کار با جرثقیل سقفی و دروازه ای چه می گوید؟

استاندارد ASME B30.2 درباره کار با جرثقیل سقفی و دروازه ای 

استاندارد ASME B30.2، یکی از مهم ترین منابع استاندارد جهانی است که در مورد کار با انواع جرثقیل های سقفی و دروازه ای و موارد مشابه تنظیم شده است. استاندارد ASME، توسط یک انجمن مهندسین مکانیک آمریکا تدوین و تنظیم شده است و صنایع مختلف را تحت پوشش قرار می دهد. در این مرجع استاندارد، یک سری کدها وجود دارد که هر کدام، یکی از جزئیات صنعت را بررسی می کند. در این استاندارد، دستورالعمل هایی وجود دارد که همه تولید کنندگان، صنعتگران و تکنسین ها باید آنها را رعایت کنند. هدف از تدوین استاندارد با کد ASME B30.2، کمک به تأمین ایمنی کارگران و اپراتورهای انواع جرثقیل های سقفی و دروازه ای است.

مطابق با استاندارد ASME B30.2، یک اپراتور جرثقیل سقفی یا دروازه ای باید وظایف خود را به طور کامل، بی عیب و نقص انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که این بالابرها به طور ایمن و موفقیت آمیز، کار می کنند و همان طور که انتظار می رود، حمل بار، طبق مرجع استاندارد انجام گرفته است.

لازم به ذکر است تمامی دستورالعمل هایی که در مرجع استاندارد کد ASME B30.2 ارائه شده است، به طور مرتب و دوره ای مورد بازبینی قرار می گیرد. مهندسان هر موقع لازم ببینند، دستورات و قوانین استانداردهای ASME را تغییر می دهند، بازنویسی می کنند تا نیازهای محیطی و صنعتی به بهترین شکل برآورده شود. این تغییرات بر اساس فناوری های جدید در ساخت و تولید جرثقیل سقفی، تولید جرثقیل دروازه ای و سایر مدل ها تنظیم می شوند.

بیشتر بخوانید: قیمت جرثقیل بازویی در اصفهان

استاندارد ASME B30.2 برای اپراتور جرثقیل ها شامل چه مواردی است؟

طبق منابع موجود، جدیدترین نسخه استاندارد ASME B30.2، با عنوان ASME B30.2-2022 تعریف شده است که وظایف اپراتورهای جرثقیل های سقفی، دروازه ای و بالابرهای مشابه را بیان می کند. اولین مرجع استاندارد کد ASME B30.2 در سال های 1996 صادر شده و از آن پس، مهندسان توانستند این منبع مهم را در سال های 2001، 2005، 2011 و 2016 مجدداً مورد بازبینی قرار دهند و برخی موارد را اصلاح نمایند.

طبق مرجع ASME B30.2، برای کار با جرثقیل های دروازه ای و سقفی، مقرراتی برای ساخت، نصب، بهره برداری، بازرسی، نگهداری و تعمیرات این تجهیزات تعیین شده است. استاندارد ASME B30.2 برای کار با جرثقیل دو پل، تک پل، جرثقیل های نیم دروازه ای یا بالابرهای سبد دار نیز به کار می رود. هر مدل جرثقیل که با ریل ها کار کند، مشمول این استاندارد می شود.

بر اساس این مرجع استاندارد ASME، اپراتور باید وظایف خود را در سه موقع به درستی انجام دهد؛ قبل از شروع به کار؛ در طول کار با جرثقیل؛ بعد از پایان کار.

اپراتور وظیفه دارد موقعیت اتصال کابل ها و قلاب ها به بار را کنترل نماید و از ایمنی و صحت آن اطمینان حاصل نماید. جابه جایی بار توسط یک جرثقیل سقفی، دروازه ای و … در اولویت، توسط اپراتور اصلی انجام می گیرد و در برخی موارد ممکن است توسط سایر کارگران آموزش دیده نیز اجرا شود. در هر حالت، مهندسان ناظر باید بر روند کار با جرثقیل، طبق استاندارد ASME B30.2، نظارت داشته باشند و همه چیز را یادداشت نمایند. مسئولیت های انجام ایمن کارها بر عهده این مهندسان است و با توجه به مستندات، بررسی و ارزیابی می شود.

استاندارد ASME B30.2 درباره کار با جرثقیل

استاندارد ASME B30.2 درباره کار با جرثقیل

بیشتر بخوانید: فروش جرثقیل نیم دروازه ای اصفهان

وظایف اپراتور طبق استاندارد ASME B30.2

  • اپراتور باید دستورالعمل های راهنمای کار با جرثقیل را به دقت بخواند و قبل از شروع به کار، همه چیز را کنترل کند.
  • همه کسانی که با جرثقیل کار می کنند باید دستورات راهنما را مطالعه نمایند.
  • اپراتور باید از تمامی موارد هشدار بالابر و کنترل ها مطلع باشد و بداند در مواقع حادثه، چطور اقدام کند.
  • اپراتور به محض مشاهده برچسب های هشدار دهنده، نباید بالابر یا جرثقیل را روشن کند.
  • اپراتور باید پس از پایان کار، برق اصلی جرثقیل را کامل قطع کند و سپس اتصالات را جدا نماید.
  • اپراتور وظیفه دارد قطعات و اجزای یک جرثقیل یا بالابر را به صورت روزانه بازرسی کند.
  • اپراتور باید از تمامی موارد هشدار، شامل صدای شنیداری، علامت های قابل مشاهده و … در طول هر شیفت کاری، مطلع باشد.
  • اپراتور باید زنجیرها، قلاب، تسمه های فولادی، حرکت روی ریل ها، شیارها، مسیر حرکت جرثقیل را به درستی بازرسی کند و مطمئن شود که هیچ انحراف از مسیر وجود ندارد.

آموزش های مورد نیاز برای همه اپراتورهای جرثقیل، طبق استاندارد ASME B30.2

هدف از آموزش اپراتورهای انواع مدل های جرثقیل، ارتقای عملکرد فرد برای کار حرفه ای و ماهرانه با این تجهیزات بالابری است. لذا بر اساس استاندارد ASME B30.2، یک سری آموزش های عمومی و تخصصی باید به اپراتورهای مسئول داده شود که عبارتند از:

  • آشنایی با محیط های عملیاتی
  • آشنایی با اجزا و قطعات جرثقیل
  • آشنایی با مواد سازنده یک جرثقیل
  • آموزش استفاده از دفترچه راهنما و دستورالعمل کار با بالابر
  • آموزش استانداردهای کار با جرثقیل ها
  • آموزش بازرسی قطعات و اجرا
  • آموزش عیوب و نقص های جرثقیل و موارد هشدار دهنده
  • آموزش های مرتبط با مدیریت حوادث کار و بحران ها

جرثقیل سقفی و دروازه ای را از تولید کننده بخرید

آیا نیروی آموزش دیده برای کار با جرثقیل های سقفی و دروازه ای دارید و می خواهید این تجهیزات را خریداری نمایید؟ بنابراین، بهترین تولید کننده جرثقیل دروازه ای و سازنده جرثقیل سقفی در اصفهان، این نیاز مهم شما را برآورده می سازد. برای اطلاع از قیمت جرثقیل ها می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین ما تأمین کننده انواع قطعات جرثقیل هستیم و محصولات باکیفیت را برای همه صنایع ارائه می دهیم.

اگر این مطلب از سایت تولید کننده جرثقیل دروازه ای آوا صنعت برایتان مفید بود یا موردی بود که در این مقاله به آن اشاره نشده است خوشحال می شویم در قسمت نظرات سایت آن را با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *