ضخامت سنج رنگ جرثقیل سقفی

مقدمه

برای حفظ تجهیزات فلزی از جمله سطوح جرثقیل‌ها، از رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها از جرثقیل سقفی در شرایطی همانند خوردگی، زنگ زدگی و ضربه‌ها به خوبی محافظت می‌کنند‌. به دلیل هزینه‌های بالای رنگ و اهمیت آن ضروری است، که مشخصات فنی رنگ‌ها علاوه بر مورد تایید قرار گرفتن، حتما از نظر کیفیتی هم تایید و کنترل گردند.

در بسیاری از مواقع برای کنترل رنگ و تعیین ضخامت سنجی آن از آزمایشگاه‌ها برای این امر کمک می‌خواهند. آزمایشگاه‌ها هم بر اساس استانداردهای بین المللی و ملی به کنترل رنگ و آزمون و خطای آن  می‌پردازند. از ابزارهای خاصی برای ضخامت سنجی رنگ جرثقیل استفاده می‌شود و نسبت به اندازه گیری آن با همان ابزار اقدام می‌کنند. در این مقاله قصد بررسی استاندارد رنگ جرثقیل و روش‌های اندازه گیری رنگ را داریم.

استاندارد رنگ جرثقیل

جرثقیل‌ها اعم از جرثقیل‌های سقفی و جرثقیل بازویی در مجاورت با رطوبت، آب، ضربه و مواد خورنده، بسیار آسیب پذیر می‌باشند، به همین دلیل از رنگ‌های مقاومی از جمله رنگ اپوکسی استفاده می‌کنند. حتی کفپوش‌های اپوکسی به عنوان یک کفپوش محافظ در بیمارستان‌ها و سالن‌های صنعتی قابل استفاده هستند.

استاندارد رنگ جرثقیل

روش‌های ضخامت سنجی رنگ جرثقیل‌ها

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، برای محافظت و پوشش دهی مناسب تجهیزات جرثقیل، از رنگ‌هایی محکم همانند رنگ اپوکسی استفاده می‌شود. اما برای تعیین ضخامت و اندازه‌ی رنگ‌ها حتما باید از طریق یک سری روش‌ها و ابزارها  برای بررسی ضخامت آن پرداخت. در ادامه به روش‌های آن اشاره می‌کنیم.

  • روش ضخامت سنجی به طریقه القای مغناطیسی

دستگاه یا ابزار ضخامت سنج رنگ جرثقیل‌های بازویی را روی سطح مورد نظر قرار می‌دهند. قسمتی از این دستگاه که پروب نام دارد، به طرف داخل حرکت می‌کند.

 هرگاه پروب به سطح فلز نزدیک شد، ضخامت سطح پوشش خورده اندازه گیری می‌گردد. قاعدتا درون پروب‌ها یک سولنوئید وجود دارد، که دامنه مغناطیسی متغیر را ایجاد می‌کند. هر گاه پروب روی سطح باشد، چگالی شار مغناطیسی سطح تغییر پیدا می‌کند. خروجی از سیم پیچ‌های دوم به یک پردازنده انتقال پیدا کرده و ضخامت را روی صفحه ابزار اندازه گیری نشان می‌دهد. این روش در سطح‌های فولادی و آهن کارایی بسیار بالایی دارد.

  • روش ضخامت سنجی به طریق جریان گردابی

از این روش بیشتر در پوشش یا سطح‌هایی که غیر رسانا می‌باشند، استفاده می‌شود. در این روش همانند روش القایی از یک پروب به همراه سولنوئید برای ضخامت سنجی استفاده می‌شود. با این تفاوت که سولنوئدهای موجود در این پروب توسط یک اسیلاتور، فرکانس‌های متعددی را برای روی دامنه فلزات از جمله بدنه‌ی جرثقیل بازویی ایجاد می‌کند. در نتیجه با نزدیک شدن پروب به رسانای فلزی، جریان‌های گردابی ایجاد می‌شوند، که امپدانس در سیم پیچ‌های پروب را تغییر می‌دهند. فاصله‌ای که بین سیم پیچ‌های پروب و سطح رسانه‌ها ایجاد می‌شود، مقدار ضخامت را نشان می‌دهد. از این روش بیشتر در سطوح آلومینیومی و فولادهای ضدزنگ غیر مغناطیسی استفاده می‌گردد.

عملکرد ضخامت سنج‌ رنگ جرثقیل

منظور از این دو اصطلاح این است که این ترکیبات به دستگاه این امکان را می‌دهند که در دامنه وسیع‌تری به ضخامت سنجی بپردازد. از جمله نکات دیگری که در ضخامت سنج‎های رنگ جرثقیل به خصوص در جرثقیل‌های سقفی باید در نظر داشت، این است که برای همه قطعات فلزی که قرار است اندازه گیری شوند، نمی‌توان از یک پروب خاص بهره برد. زیرا هر قطعه ممکن است با شکل‌های متعدد و متنوع باشد که نیازمند پروب‌های متعددی است. به عنوان مثال برای سنجش ضخامت قطر داخلی یک لوله، به پروب ۹۰ درجه نیاز داریم. در حالی که برای ضخامت سنجی یک سطح صاف به پروب صفر درجه نیاز است.

عملکرد ضخامت سنج‌ رنگ جرثقیل

مزایای دستگاه ضخامت سنج رنگ دستگاه جرثقیل سقفی

دستگاه یا ابزارهای ضخامت سنج رنگ همانطور که در بالا اشاره کردیم به روش‌های متعددی می‌توانند، استاندارد رنگ جرثقیل را اندازه‌گیری کند. این ابزار دارای یک سری مزایا است که این مزایا عبارتند از :

  • ضخامت سنجی سریع و با دقت بسیار بالا
  • توانایی و قابلیت خاموش کردن دستگاه به صورت خودکار و اتوماتیک
  • به صورت خیلی و آسان و راحت تنها با یک دو دکمه دستگاه روشن و شروع به راه اندازی می‌گردد.
  • تحت پوشش بودن محدوده اندازه گیری خیلی وسیع می‌باشد، چیزی حدود ۱۳۵۰ میکرون است.
  • توانایی اندازه گیری پوشش‌های سطوح منحنی البته شعاع‌های منحنی تا ۳ میلیمتر
  • داروی صفحاتی استاندارد و مناسب برای عملیات کالیبراسیون
  • توانای نمایش ضخامت رنگ با واحد میکرون/میل
  • داشتن پراب برنامه دستگاه ضخامت سنج
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *